Методичні рекомендації щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії у 2020/2021 навчальному році

Методичні рекомендації щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії у 20120/2021 навчальному році С.Г. Федченко, методист Центру методичної та аналітичної роботи 1. Організація та проведення ІІ етапу олімпіади з астрономії здійснюється згідно з Положенням про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.09.2011 № 1099, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2011 за № 1318/200564 (далі Положення). Метою та завданнями ІІ етапу олімпіади з астрономії є: • стимулювання інтересу учнівської молоді до астрономії та астрофізики; • пропаганда наукових знань, розвиток уяви та творчих здібностей учнів; • збагачення та розширення астрономічної освіти у закладах загальної середньої освіти; • формування складу команд для участі в ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії. 2. У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії беруть участь учні 10-11 класів. Відповідно до Положення, участь в олімпіаді можуть брати й учні молодших (порівняно з класом фактичного навчання) класів. Залучення до участі в олімпіаді учнів 8-9 класів має важливе значення, оскільки сприяє розвитку пізнавального інтересу до вивчення астрономії учнів середнього шкільного віку, розкриття їхніх здібностей, набуття досвіду участі в інтелектуальних змаганнях. Кількісний склад учасників визначає оргкомітет ІІ етапу олімпіади. 3. Ураховуючи особливість епідеміологічної ситуації, Міністерством освіти і науки України рекомендовано провести І-ІІІ етапи Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2020/2021 навчальному році з дотриманням законодавства України в частині запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (наказ МОН України від 24.09.2020 № 1175). 4. Оргкомітету необхідно створити умови та організувати проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії у визначений наказом Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації (наказ ДНіО від 27.10.2020 № 146 «Про проведення ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів у Харківській області у 2020/2021 навчальному році») термін, ураховуючи особливості адаптивного карантину в регіоні на підставі чинних нормативно-правових актів і рекомендацій Міністерства охорони здоров’я України та Головного санітарного лікаря України з питань протидії пандемії коронавірусу. 5. Організація та проведення ІІ етапу олімпіади здійснюється згідно з Положенням. За виняткової потреби рекомендуємо передбачити можливість проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії в дистанційному форматі. У разі прийняття оргкомітетами відповідного рішення привертаємо особливу увагу до необхідності дотримання учасниками та організаторами принципів академічної доброчесності відповідно до законодавства. 6. Форму дистанційного проведення (у разі потреби) розробляє організаційний комітет олімпіади відповідно до можливостей закладу загальної середньої освіти, у якому буде проводитись олімпіада. 7. Тексти завдань будуть розміщені на сайті КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» (http://edu-post-diploma.kharkov.ua) у день проведення олімпіади. 8. На виконання завдань відводиться 3 астрономічні години. Оргкомітетами здійснюються всі необхідні заходи щодо забезпечення секретності змісту завдань до початку їх виконання. 9. Завдання ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з астрономії (відповідно до пункту 2.3.1. Положення) розроблені КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» та є його інтелектуальною власністю. 10. Комплект завдань для учнів 10-х класів охоплює астрономічний матеріал із курсу природознавства (Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Природознавство. 5 клас (затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804) та матеріал із курсу фізики 7-10 класів відповідно до таких програм: Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізика. 7-9 класи», затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804; Програми «Фізика і Астрономія 10-11» (рівень стандарту) авторського колективу Національної академії педагогічних наук під керівництвом Ляшенка О. І. або Програми «Фізика 10-11» (рівень стандарту) авторського колективу Національної академії наук України під керівництвом Локтєва В. М., які затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 24.11.2017 р № 1539. Комплект завдань для учнів 11-х класів, крім зазначеного для учнів 10-х класів, охоплює частину матеріалу (тематика зазначена в таблиці нижче) курсу астрономії навчальних програм рівня стандарту «Фізика і Астрономія 10-11» (астрономічний складник) авторського колективу Національної академії педагогічних наук під керівництвом Ляшенка О. І.; «Астрономія. 10-11 клас» авторського колективу під керівництвом Яцківа Я. Я., які затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 24.11.2017 р № 1539. Тексти навчальних програм розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства [https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv/]. Тематика розділів і тем, які учні 11 класу-учасники ІІ етапу олімпіади з астрономії, мають опанувати до терміну проведення цього етапу олімпіади Програми Розділи, теми навчальних програм «Астрономія. 10-11 клас» авторського колективу під керівництвом Яцківа Я. Я. Вступ. Предмет астрономії. Її розвиток і значення в житті суспільства. Короткий огляд об’єктів дослідження в астрономії. Тема 1. Небесна сфера. Рух світил на небесній сфері. Тема 2. Методи та засоби астрономічних досліджень Тема 3. Наша планетна система. «Фізика і астрономія 10-11 класи» (астрономічний складник) авторського колективу під керівництвом Ляшенка О. І.). Розділ 1. Основи практичної астрономії. Розділ 2. Фізика Сонячної системи. До пакету завдань можуть бути включені: ‒ розрахункові та тестові завдання на застосування теоретичних знань; ‒ якісні завдання на розпізнавання астрономічних об’єктів та пояснення астрономічних явищ; ‒ практичні завдання на застосування навичок спостережень неозброєним оком та за допомогою простих телескопічних засобів; ‒ завдання, що передбачають роботу з картою зоряного неба; ‒ завдання на ознайомленість учнів з результатами нових астрономічних досліджень. Завдання можуть містити матеріал, розрахований на загальну ерудицію, допитливість школярів. У комплекті завдань для кожної паралелі поряд з умовою завдання буде вказана максимальна кількість балів, яку учень може одержати за її розв’язання. 11. Особливі умови. Учням не дозволяється користуватися додатковою літературою (посібниками, довідниками тощо), мобільними телефонами. Можна використовувати калькулятори. 12. Перевірка, оцінювання учнівських робіт, визначення переможців. Роботи оцінюються відповідно до розроблених журі ІІ етапу олімпіади критеріїв. Журі оцінює записи, подані в чистовику. Чернетки не перевіряються. Звертаємо увагу на необхідність дотримання пункту 4.1 Положення, за яким учасники олімпіад усіх етапів мають право ознайомитися з відповідями (розв’язками) завдань, запропонованими журі, та з попередніми результатами перевірки робіт учасників до підбиття остаточних підсумків. 13. При визначенні переможців ІІ етапу олімпіади бажано враховувати, що орієнтовний розподіл кількості дипломів І, ІІ та ІІІ ступенів у кожній паралелі має відповідати співвідношенню 1:2:3. 14. Відповідно до пункту 7.3.4 Положення після завершення ІІ етапу олімпіади журі надати до оргкомітету ІІІ етапу олімпіади аналітичний звіт про результати проведення цього етапу олімпіади, у якому представити короткий аналіз виконання кожного завдання по кожній паралелі із зазначенням типових помилок, відсотка виконання завдань. Окрім того, журі може висловити свою думку з приводу розв’язання учнями окремих завдань (оригінальні методи розв’язання тощо). 15. Підготовка. Для організації індивідуальної роботи з підготовки школярів до участі в ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії пропонуємо використати таку літературу: 1. Александров Ю. В. Астрономія. 11 клас: Книга для вчителя / Ю. В. Александров, А. М. Грецький, М. П. Пришляк. – X.: Веста: Видавництво «Ранок», 2005. – 256с. 2. Воронцов-Вельяминов Б.А. Сборник задач и практических упражнений по астрономи / Б.А. Воронцов-Вельяминов. – М., 1977. – 272 с., ил. 3. Воронцов-Вельяминов Б.А. Сборник задач по астрономии/ Б.А. Воронцов-Вельяминов. – М.: Просвещение, 1980. – 56 с., ил. 4. Дагаев М.М. Сборник задач по астрономии / М.М. Дагаев. – М.: Просвещение, 1980. – 128 с., ил. 5. Камин А.Л., Камин А.А. Космическая одиссея (занимательные олимпиады по астрономии, физике Земли, физике Космоса, физике полета) / А.Л. Камин, А.А. Камин. – М.: ИЛЕКСА, 2015. – 240 с.: ил. 6. Кузьменков С.Г. Зорі: астрофізичні задачі з розв’язанням: навчальний посібник / С.Г. Кузьменков. – Київ: Освіта України, 2010. – 206 с. 7. Кузьменков С. Г. Сонячна система: збірник задач: навчальний посібник / С. Г. Кузьменков, І. В. Сокол. – Київ: Вища школа, 2007. – 168 с. 8. Сурдин В.Г. Астрономические задачи с решениями / В.Г. Сурдин. – М., 2002. – 240 с. 9. Сурдин В.Г. Астрономические олимпиады. Задачи с решениями В.Г. Сурдин. – М., 1995. – 320 с. 10. Фейгін О.О. Цікаво про планети. Матеріали для курсів природознавства та астрономії. [Текст] / О.О. Фейгін. – Х.: ВГ «Основа», 2018. – 110 [2] с.: іл. Корисними під час підготовки до олімпіади можуть бути такі Інтернет-ресурси: http://www.astroosvita.kiev.ua/proekty/astroolimpiada/olimpiada_astroedu.php; http://www.astrosvit.in.ua/astronomichna-osvita; Для поглиблення учнівських знань з астрономії бажано активно використовувати можливості Харківського планетарію імені льотчика-космонавта Ю.О. Гагаріна (сайт: http://planetarium-kharkov.org/). Нагадуємо, що звітна документація про проведення ІІ етапу олімпіади від Р(М)В(У)О до КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» подається протягом 10 днів після проведення ІІ етапу олімпіади!

Комментариев нет:

Отправить комментарий