Методичні рекомендації щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики у 2020/2021 навчальному році

Методичні рекомендації щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики у 2020/2021 навчальному році С.Г. Федченко, методист Центру методичної та аналітичної роботи 1. Організація та проведення ІІ етапу олімпіади з фізики здійснюється згідно з Положенням про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.09.2011 № 1099, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2011 за № 1318/200564 (далі Положення). Метою та завданнями ІІ етапу олімпіади з фізики є: • стимулювання творчого самовдосконалення учнівської молоді; • пропаганда наукових знань, підвищення інтересу до поглибленого вивчення фізики; • виявлення, розвиток у школярів творчих здібностей і зацікавленості науково-дослідною діяльністю; • формування складу команд для участі в ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики. 2. У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики беруть участь учні 7-11 класів, які стали переможцями I етапу олімпіади. Кількісний склад учасників визначає оргкомітет ІІ етапу олімпіади. 3. Ураховуючи особливість епідеміологічної ситуації, Міністерством освіти і науки України рекомендовано провести І-ІІІ етапи Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2020/2021 навчальному році з дотриманням законодавства України в частині запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (наказ МОН України від 24.09.2020 № 1175). 4. Оргкомітету необхідно створити умови та організувати проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики у визначений наказом Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації термін (наказ ДНіО від 27.10.2020 № 146 «Про проведення ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів у Харківській області у 2020/2021 навчальному році»), ураховуючи особливості адаптивного карантину в регіоні на підставі чинних нормативно-правових актів і рекомендацій Міністерства охорони здоров’я України та Головного санітарного лікаря України з питань протидії пандемії коронавірусу. 5. Організація та проведення ІІ етапу олімпіади здійснюється згідно з Положенням. За виняткової потреби рекомендуємо передбачити можливість проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики в дистанційному форматі. У разі прийняття оргкомітетами відповідного рішення привертаємо особливу увагу до необхідності дотримання учасниками та організаторами принципів академічної доброчесності відповідно до законодавства. 6. Форму дистанційного проведення (у разі потреби) розробляє організаційний комітет олімпіади відповідно до можливостей закладу загальної середньої освіти, у якому буде проводитись олімпіада. 7. На виконання завдань відводиться для учнів 7-го класу – 2 астрономічні години, 8-11 класів – 3 астрономічні години. Оргкомітетами здійснюються всі необхідні заходи щодо забезпечення секретності змісту завдань до початку їх виконання. 8. Завдання ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з фізики (відповідно до пункту 2.3.1. Положення) розроблені КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» та є його інтелектуальною власністю. 9. Зміст завдань охоплює матеріал шкільних навчальних програм з фізики за попередні роки навчання та матеріал розділів і тем, які учні-учасники ІІ етапу олімпіади, мають опанувати до терміну проведення цього етапу олімпіади (наведені в таблиці): Клас Розділи, теми навчальних програм 7 Розділ 1. «Фізика як природнича наука. Пізнання природи». Розділ 2. «Механічний рух» (по тему «Середня швидкість нерівномірного руху.» включно). 8 Розділ 1. «Теплові явища» (по тему «Розрахунок кількості теплоти при плавленні/твердненні тіл.» включно). 9 Розділ 1. «Магнітні явища». Розділ 2. «Світлові явища» (по тему «Найпростіші оптичні прилади. Окуляри.» включно). 10 Розділ 1. «Механіка» (по тему «Стійкість рівноваги.» включно за програмами «Фізика. 10-11 класи» авторського колективу під керівництвом В.М.Локтєва) або відповідно Розділ 1. «Механіка» (по тему «Центр тяжіння та центр мас тіла.» включно за програмами «Фізика і астрономія 10-11 класи» авторського колективу під керівництвом Ляшенка О. І.). 11 Розділ 1. «Електродинаміка» (по тему «Безпека під час застосування електричних пристроїв.» включно за програмами «Фізика. 10-11 класи» авторського колективу під керівництвом В.М.Локтєва) або відповідно Розділ 1. «Електродинаміка» (по тему «Безпека під час роботи з електричними пристроями.» включно за програмами «Фізика і астрономія 10-11 класи» авторського колективу під керівництвом Ляшенка О. І.). Завдання можуть містити матеріал, розрахований на загальну ерудицію, допитливість школярів. Розділи та теми подані у відповідності до діючих навчальних програм із фізики, а саме: для 7-9 класів – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізика. 7-9 класи» (програма затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, розміщена на офіційному сайті МОН України [http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html]. Для 10-11 класів – навчальні програми «Фізика і Астрономія 10-11» (рівень стандарту) авторського колективу Національної академії педагогічних наук під керівництвом Ляшенка О. І.; «Фізика 10-11» (рівень стандарту), авторського колективу Національної академії наук України під керівництвом Локтєва В. М., які затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 24.11.2017 р № 1539. 10. У комплекті завдань для кожної паралелі поряд з умовою задачі буде вказана максимальна кількість балів, яку учень може одержати за її розв’язання. Із метою перевірки набуття учнями первинних навичок планування та проведення фізичного експерименту, опрацьовування та інтерпретації його результатів, а також для якісної підготовки до практичного туру ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики у пакеті завдань в кожній паралелі пропонується завдання експериментального спрямування. 11. Особливі умови. Виконання олімпіадних завдань вимагає самостійної роботи від її учасників. Усі необхідні дані для розв’язування завдань подані в їх умовах, тому учням не дозволяється користуватися додатковою літературою (посібниками, довідниками тощо). Бажано обмежити використання мобільних телефонів. Для виконання обчислень можна використовувати звичайні мікрокалькулятори. 12. Під час виконання завдань учні мають продемонструвати знання теоретичного матеріалу, уміння аналiзувати фiзичну проблему (або описувати фiзичну ситуацію), здійснювати пошук математичної моделi розв’язку, реалiзовувати розв’язок і аналiз одержаних результатiв, експериментальні вміння та дослiдницькi навички, уміння планувати невеликі експериментальні дослідження, робити узагальнення й висновки. 13. Перевірка та оцінювання учнівських робіт. Журі олімпіади оцінює записи, подані в чистовику. Чернетки не перевіряються. Перевірка робіт здійснюється журі відповідно до стандартної методики оцінювання виконання завдань. Максимальна кількість балів ставиться за повне правильне розв’язання. Оцінюючи виконання завдання, слід урахувати наступне: чи наведено правильний розв’язок; у правильному розв’язку є невеликі недоліки, які в цілому не впливають на розв’язок; розв’язок у цілому правильний, але містить суттєві математичні помилки; знайдено розв’язок одного з двох можливих випадків; є розуміння фізики явища, але розв’язок фрагментарний, отримати відповідь неможливо; є окремі рівняння, що відповідають суті завдання, але розв’язок помилковий або відсутній; розв’язок неправильний або відсутній. Слід також ураховувати повноту пояснень у ході розв’язання. Правильна відповідь, наведена без обґрунтування, або отримана з неправильних міркувань, не може бути оцінена максимальною кількістю балів. Остаточні критерії оцінювання завдань, у яких відображені певні «кроки» розв’язування кожного завдання, обговорюються і затверджуються на засіданні жури по кожній паралелі окремо після попередньої перевірки певної кількості робіт. Усі позначки в роботі учасника олімпіади члени журі роблять тільки червоними чорнилами. Бали за проміжні викладки ставляться поруч із відповідними місцями в роботі (це виключає пропуск окремих пунктів із критеріїв оцінок). Підсумковий бал за виконання завдання ставиться в кінці розв’язку. Крім того, член журі заносить його в таблицю на першій сторінці роботи та ставить свій підпис під оцінкою. У випадку неправильного розв’язку необхідно знаходити й відмічати помилку, яка до нього призвела. Це дозволяє точніше оцінити правильну частину розв’язку. 14. Звертаємо увагу на необхідність дотримання пункту 4.1 Положення, за яким учасники олімпіад усіх етапів мають право ознайомитися з відповідями (розв’язками) завдань, запропонованими журі, та з попередніми результатами перевірки робіт учасників до підбиття остаточних підсумків. 15. При визначенні переможців ІІ етапу олімпіади бажано враховувати, що орієнтовний розподіл кількості дипломів І, ІІ та ІІІ ступенів у кожній паралелі має відповідати співвідношенню 1:2:3. 16. Відповідно до пункту 7.3.4. Положення після завершення ІІ етапу олімпіади журі необхідно надати до оргкомітету ІІІ етапу олімпіади аналітичний звіт про результати проведення цього етапу олімпіади, у якому представити короткий аналіз виконання кожного завдання по кожній паралелі із зазначенням типових помилок, відсотка виконання завдань. Окрім того, журі може висловити свою думку з приводу розв’язання учнями окремих завдань (оригінальні методи розв’язання тощо). 17. Для якісної підготовки до ІІ етапу олімпіади з фізики пропонуємо: 1. Здійснювати індивідуальну підготовку учнів-членів команди. 2. Повторити навчальний матеріал, вивчений у попередніх класах. 3. Опрацювати з учнями завдання ІІ етапу олімпіади попередніх років. 4. Проводити тренінги з розв’язування фізичних задач. 5. Використовувати при підготовці літературу:  Алексейчук В. І. Збірник задач «Левеня» (2002 – 2011)» / В. І. Алексейчук. – Львів: Каменяр, 2012.  Алексейчук В. І. Збірник задач з фізики «Левеня» ІІ частина (2012 – 2016)» )» / Упорядник В. І. Алексейчук; Міністерство освіти і науки України; Львівський фізико-математичний ліцей-інтернат при Львівському національному університеті ім. І. Франка. – Львів: Каменяр, 2017. – 132 с: іл.  Алексейчук В. Обласні олімпіади з фізики. / В. Алексейчук, О. Гальчинський, Г. Шопа. – Львів: Євросвіт, 2000. – 168 с;  Всеукраїнські олімпіади з фізики. Задачі та розв’язки / ред. Кремінський Б. – Львів: Євросвіт, 2003. – 232 с.  Гельфгат І. М. 1001 задача з фізики з розв’язками / І. М. Гельфгат, Л. Е. Генденштейн, Л. А. Кірік. – Харків: Гімназія, 1998. – 592 с.  Гончаренко С.У. Фізика. Олімпіадні задачі. 7-8 класи / С.У. Гончаренко. – Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 1998. – 72 с;  Гончаренко С.У. Фізика. Олімпіадні задачі. 9-11 класи/ С.У. Гончаренко. – Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 1999. – 200 с;  Ланге В. Н. Экспериментальные физические задачи на смекалку / В. Н. Ланге. М.: «Наука», 1985. – 98 с.  Ненашев І. Ю. Готуємось до олімпіад з фізики / І. Ю. Ненашев. Харків: Основа, 2005 .  Орлянський О. Ю. Готуємось до районних олімпіад з фізики / О. Ю. Орлянський. – Х.: Основа, 2015. – 272 с.  Савченко Н. Е. Задачи по физике с анализом их решения / Н.Е. Савченко. – М.: Просвещение: Учеб. лит., 1996.  Тарасов Л. В. Вопросы и задачи по физике (навчальне видання) / Л.В. Тарасов, А.Н. Тарасова. – Москва: Высшая школа, 1990. Нагадуємо, що звітна документація від Р(М)В(У)О до КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» подається протягом 10 днів після проведення ІІ етапу олімпіади!

Комментариев нет:

Отправить комментарий